vrijdag 27 december 2013

De eerste rit op een e-bike

Okee, zoals beloofd zou ik nog terugkomen op mijn eerste ritje met een e-bike. Bij deze dus.
Rond een uur of tien stond ik bij de fietsenmaker voor de deur om 'mijn' e-bike op te halen. Geen flitsend geval, maar een Sparta B2 in een (net ff te kleine) dames-uitvoering. Het ging dus ook niet zozeer om de fiets zelf te testen, maar meer om eens mee te maken hoe dat nou is, dat elektrisch ondersteund fietsen met een Bosch-motor. Nou, dat valt niet tegen, kan ik zeggen. Je merkt vooral op het moment van starten met fietsen, dat je een duwtje mee krijgt. Uiteraard gaat het fietsen daarna ook gewoon allemaal een stuk makkelijker, er hangt tenslotte niet voor niks een motor onder. Bruggen en wind tegen, het is allemaal een stuk makkelijker geworden. En de afstand is ook ineens een veel minder obstakel, ik was nu in iets meer dan vijf kwartier bij mijn ouders, want een rit van om en nabij de 29 kilometer was. Daarbij had ik ook niet eens de kortste route gekozen, dus naar mijn werk (wat iets van 24 kilometer is) moet in ruim een uur toch wel te doen zijn. Al met al vond ik het best leuk om te doen, zo'n afstand fietsen op een e-bike. Nu was het best wel redelijk weer voor de tijd van het jaar en gewoon overdag, het zal ongetwijfeld anders zijn als ik om kwart voor 7 's morgens in het donker bij -5 op de fiets stap, maar dat is maar een betrekkelijk klein deel van het jaar. Wacht maar tot het weer licht is 's ochtends en ik in een ochtendzonnetje naar mijn werk fiets!

Maar goed, dat was dus een proefritje op een fiets die het sowieso niet gaat worden....maar welke gaat het dan wel worden?? Op die Sparta zat ik wel erg rechtop, wat natuurlijk wel relaxed fietst, maar ik merkte wel dat ik toch liever een wat sportieve houding heb. Nu ben ik al diverse malen bij de lokale fietsenmaker geweest (Thijs Brand), maar die heeft voornamelijk de meer rechtop-modellen in zijn collectie zitten. Hoewel hij sinds kort ook wel Merida erbij heeft, komt de elektrische fiets van dat merk voorlopig niet in zijn winkel, vooral omdat de E-Spresso's van Merida best aan de prijs zijn (boven mijn budget dus). Maarrrrrrrr........hij kan mij misschien nog wel helpen aan het 2013-model van de E-spresso 400EQ of de 408EQ voor een leuke prijs die in mijn budget past. Of dat gaat lukken, weet ik pas na 5 januari want bij Merida zijn ze nu in winterslaap.


Merida E-spresso 408 EQ


Merida E-spresso 400 EQ


Allebei erg mooie fietsen en op de 400 EQ heb ik bij 12GO een paar rondjes kunnen rijden in het magazijn. Nu is dat natuurlijk niet te vergelijken met een buitenrit, maar ik vond toen al meteen dat die fiets erg fijn reed, lekker direkt ook qua sturen. Daarbij is de 400EQ ook nog voorzien van een NuVinci-naaf, ook wel geinig. Beide fietsen voldoen voor een groot deel aan mijn wensenlijstje, alleen zijn het dus 'oude' modellen. Nu maakt dat voor de fiets op zich niet uit, maar de motor- en accutechniek heeft het afgelopen jaar niet stilgestaan. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar een 2014-model. En dan kom ik bij mijn volgende kanshebber, de Cube Travel Hybrid Pro

Cube Travel Hybrid Pro


Ik heb dus al een Cube in de schuur staan en daar ben ik ook erg tevreden mee. En deze past dus helemaal in mijn wensenlijstje! Alleen een beetje jammer dat de Cube e-bikes pas eind januari op zijn vroegst leverbaar worden en dan is het nog even afwachten of dit model ook de winkels in komt. Ik heb van 12GO al begrepen dat deze er vermoedelijk niet komt te staan. Maar goed, bestellen kunnen ze hem vast wel. En anders maar eens proberen bij Bike-Zone, daar komt mijn Cube Curve vandaan, ook een prima fietsenzaak. 
Qua prijs zitten deze drie fietsen allemaal in mijn budget (okee, de 400EQ zit er iets boven, maar budgetten zijn er om opgerekt te worden, toch?) en ervan uitgaande dat ze allemaal even lekker rijden, gaat het dus een lastige keuze worden......word ook dus weer vervolgd.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten