dinsdag 17 december 2013

Heeft u hem ook in het groen??

Vanaf het moment dat we besloten hebben om een auto te verkopen en ik een paar keer per week zou gaan fietsen naar mijn werk, ben ik al druk bezig met het verzamelen van info mbt elektrische fietsen. En dan blijkt dat er toch al erg veel e-bikes gemaakt worden. Gelukkig voor mij ben ik niet op zoek naar een 'gewone' e-bike, maar wel eentje die wat sportiever is, zowel qua looks als qua rijgedrag, ben tenslotte nog een jonge god...... dat maakt de spoeling al ietsje dunner.

Afijn, Google maakt overuren en ik word al snel een heel stuk wijzer. Het is me ook al opgevallen dat onze oosterburen naar mijn idee al verder zijn met e-bikes want ik kom nogal wat duitse merken tegen. Hercules, Sinus, Haibike, Bergamont......vooral het model C-MGN van die laatste spreekt me erg aan, in ieder geval op het beeldscherm














Probleem met al die merken is dat er niet al te veel winkels in mijn omgeving zijn die deze in het assortiment hebben zitten en het is toch wel handig als ik enigszins in de buurt terecht kan voor service en dergelijke. Dus ook dat maakt de zoektocht al weer iets makkelijker. Nu heb ik nog een Cube Curve hybride in de schuur staan en dat fietsje bevalt me prima. Cube heeft ook het een en ander aan e-bikes in het assortiment zitten, dus die komt ook op het lijstje.
Volgende stap was een bezoekje aan Bike Motion om eens wat modellen in het echt te kunnen zien. Helaas was het aanbod aan e-bikes een beetje laag, het was duidelijk meer gericht op mtb's en racefietsen. Toch wel wat leesvoer meegenomen en even lekker rondgekeken.

Bij de plaatselijke fietsenmaker kwamen we de laatste tijd nogal veel over de vloer vanwege een nieuwe fiets voor mijn vriendin. En uiteraard heeft hij ook diverse e-bikes staan, alleen vrijwel allemaal de wat minder sportieve modellen. Batavus, Sparta, Gazelle, Trek, dat soort merken. Mooie fietsen, maar niet waar mijn voorkeur naar uit gaat. Binnenkort komt ook Merida erbij en daar zit wel wat sportiefs tussen. Natuurlijk heb ik een aantal wensen cq eisen, zoals hydraulische remmen, versnellingsnaaf ipv derailleur, bidon-nokken, Bosch-motor (bij voorkeur model 2014). En, niet geheel onbelangrijk, het budget. Gelukkig vallen er aardig wat potentiele kanshebbers binnen dat kader, dus er is keuze genoeg. Volgende stap is het maken van proefritten en de eerste heb ik al achter de rug. Ik kon een dag op stap met een Sparta B2 demo-model. Niet een fiets die ik zou kopen, maar het ging even om de combinatie van Bosch-motor (2013) en Alfine-8 naaf. En om het uitzoeken van de route naar mijn werk. Leek mij wel zo handig om een keer bij daglicht die route gedaan te hebben, dan weet ik in alle donkere vroegte de weg ook nog wel. Hoop ik.

Maar daar ga ik het de volgende keer over hebben, dus tot ziens!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten